Inteligentne zakupy na topie
Coraz rozważniej robimy zakupy, uważnie obracamy też każdą złotówkę. Już 64% Polaków ogranicza swój koszyk wyłącznie do niezbędnych rzeczy – wynika z badań NielsenIQ Consumer Outlook Survey. Większą uwagę zwracamy także na promocje.
Po produkty ze zniżką sięga nawet 37% Polaków. 63% z kolei stara się kupować po możliwe najniższych cenach, które uda się znaleźć. 43% nie wyobraża sobie natomiast dziś zakupów bez zaplanowanego budżetu w głowie, czytamy w badaniach.
– Przez utrzymującą się od miesięcy inflację, Polacy zmienili swoje strategie zakupowe. Nie kupujemy już dużo i impulsywnie. Przeciwnie, ograniczamy koszyk i robimy przemyślane zakupy, trzymając emocje na wodzy. Pod tym względem stajemy się coraz bardziej smart shopperami, czyli inteligentnymi klientami – mówi Anna Brzozowska, marketing manager CH Nowe Czyżyny w Krakowie.
– Dla takiego konsumenta normą stają się zakupy z listą, codzienne korzystanie z promocji, kuponów rabatowych, przecen i wyprzedaży, śledzenie kalendarza okazji w sklepach np. z promocją gazetek czy aplikacji mobilnych, a także porównywanie i analiza cen zarówno tych w sklepach tradycyjnych, jak i internetowych – wyjaśnia.
Kraków nie skąpy, a oszczędny
Tak to wygląda w skali całego kraju. A w samym Krakowie? Z sondy konsumenckiej, jaką na początku marca tego roku przeprowadziło centrum handlowe Nowe Czyżyny wynika, że także mieszkańcy Krakowa i okolic są nie tylko coraz bardziej skłonni do oszczędzania, ale także do smart shoppingu.
Ponad 54% konsumentów w mieście gotowe jest dziś zrezygnować z zakupu, jeśli aktualna cena produktu na półce jest za wysoka. Niemal 52% nie rozstaje się natomiast w sklepie z listą, trzymając się wcześniej ustalonego planu zakupowego i budżetu – wynika z sondy CH Nowe Czyżyny w Krakowie.
Koszykiem kupujących rządzą natomiast obniżki. Aż 83% deklaruje, że w ciągu ostatniego roku zaczęło częściej korzystać z różnych promocji i rabatów, jakie oferują sklepy. 3 na 4 kupujących regularnie śledzi natomiast promocje, jakie pojawiają się w lokalnych centrach handlowych i sklepach.
– Kupujący są ostrożniejsi w swoich wyborach. Zakupy mają charakter zdecydowanie bardziej przemyślany, są zaplanowane i często poprzedzone rekonesansem cen. Tak klienci w Krakowie kupują np. elektronikę, ubrania, kosmetyki, a coraz częściej też jedzenie – mówi przedstawicielka Nowych Czyżyn.
– Królują natomiast promocje, które są sprytnie wykorzystywane. Polując na okazje, zniżki czy wyprzedaże, konsumenci szukają sposobów na to, aby ciąć domowe wydatki, ale także nie rezygnować z jakości produktów czy marek, do których przywykli w ostatnich latach – dodaje. To pociąga za sobą jeszcze jedną zmianę.
Kierunek: mniejsze centra handlowe
Skłaniając się ku oszczędnościom, część mieszkańców Krakowa rezygnuje z zakupów w dużych galeriach handlowych, wybierając za to częściej mniejsze centra np. convenience czy parki handlowe. Taką zmianę przyzwyczajeń deklaruje obecnie niemal 51% ankietowanych. Powód? – Mniejsze centra ułatwiają smart shopping – mówi Anna Brzozowska.
– Węższa oferta, często bazująca na sieciach, pozwala lepiej kontrolować wydatki, ale także zaplanować celowe zakupy bez pokus, także te codzienne. Nie bez znaczenia jest także obecność w asortymencie hipermarketów, marek dyskontowych czy off-price, które odgrywają coraz większą rolę w smart zakupach z racji stale niskich cen czy całorocznych promocji – dodaje.
Jest i inny element, który skłania w tę stronę. Mniejsze centra, typu convenience czy parki handlowe mocniej nastawiają się na promocję sprzedaży i akcje, które gratyfikują klientów za zakupy. Tymczasem jak wynika z sondy CH Nowe Czyżyny, ponad 77% kupujących z chęcią dziś bierze udział np. w akcjach z nagrodami, które wzbogacają zakupy o dodatkowy produkt.